Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 17 08 17, 13:46

Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 Andra lags Silly Season 2013/14 
Författare Meddelande
Vice Ordförande
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Andra lags Silly Season 2013/14
Jo alla som inte gått vidare till allettan funderar väl på att släppa spelare.

Hur blir det med de där lånet av Lindarv? Är det så att vi kommer släppa spelare om intresse finns?

14 12 02, 1:35

Vi har inte för avsikt att släppa någon spelare som platsar i TAIF.

Utlåningen av Dave handlar om ett korttidslån fram till Jul, Och kommer representera TAIF när Allettan drar igång

14 12 02, 9:17
Medlem Gröna Brigaden

Bra att vi lånat ut Dave lite nu när vi är klara för Allettan.
Vi får väl kanske in nån krona med ?
Bara han inte skadas.

14 12 02, 12:52

Jag vet inte om man ska tycka det är så bra? Ur Taifs synvinkel möjligen kortsiktigt då man väl får ekonomisk kompensation.
Ur Lindarvs synvinkel att han under några matcher har chansen att visa upp sig och göra sig attraktiv inför kommande säsongs köpslag (eller varför inte köpslag nu direkt. Hur mycket är de verbala försäkringarna " ingen try-out, endast lån fram till jul" egentligen värda) .
Numera flyttas spelare mellan lag lite hur som helst och när som helst mellan klubbar i samma eller olika serier.
Hockey är allt mindre sport och allt mer ren underhållningsindustri. Något som man nödgas acceptera mht de pengar som det handlar om. ( Man talar ju i de styrande marknadsorienterade kretsarna om "produkten SHL", "produkten allsvenskan" "produkten hockeyettan" etc. Och snart om inte redan hörs det väl "produkten Taif". Bland spelarna har ju sedan tidigare epitetet "produkt använts men då är detta med en mer positiv värdering typ "egen produkt" dvs fostrad i den egna kiubben).
Nåväl,jag har ändå svårt att förlika mig med att det tycks saknas ett regelverk i svensk hockey som begränsar skyfflandet av spelare mellan klubbarna under en och samma säsong. Nu tycks det ske på ad hoc-basis!

14 12 02, 20:23

Det finns väl ett ganska tydligt regelverk som reglerar flyttarna mellan olika klubbar.
Det kallat kontrakt.

Ingen spelare i TAIF har inskrivet att dom får lämna TAIF ens om ett NHL-lag skulle vilja ha dom i första kedjan.
MEN, Med det sagt. Hur lönande är det att behålla en spelare om han verkligen inte vill vara kvar.
Då blir det givetvis en förhandlingssak.
Många lag, i Div1 framför allt skriver idag kontrakt med sina spelare att dom får lämna i dom fönstren som är reglerade av förbundet
om något lag i en högre rankad serie lockar. Detta för att dom ska få kanske lite bättre spelare än dom normalt sett kan betala för.
Då med risken att dom lämnar.
Men så har inte TAIF valt att skriva sina kontrakt. Spelarna ska vilja vara i TAIF. Och inte enbart se det som ett skyltfönster för att komma därifrån.

Dave trivs i TAIF och har inte för avsikt att söka sig någon annanstans.

14 12 03, 9:48
Medlem Gröna Brigaden

Tack för bra och tydlig info Toyan.

14 12 03, 12:14

Det är egentligen inte Dave och Taif jag vänder mig emot utan den ökade företeelsen inom svensk hockey med skyfflande av spelare mellan klubbarna.Till synes när som helst under säsongen och i olika former ( lån, try out, kontraktsförhandlingar etc). Och dessutom många gånger mellan klubbar i samma serie.
Det leder enligt mitt tycke till absurditeter när spelare ena veckan representerar en klubb för att i nästa vecka representera motståndarlaget. För några säsonger sedan när Taif var i allsvenskan engagerade man Conny Strömberg ett antal matcher. Denne hade väl då representerat- om jag inte missminner mig - Asplöven för att efter Taif-sejouren representera ytterligare någon allsvensk klubb.
När det gäller kontrakt så gissar jag att de kan skrivas och utformas på en mängd sätt och kan väl knappat sägas utgöra ett enhetligt regelverk som råder bot på det förhållande jag pekar på och ogillar.
I Daves fall är det enligt Taifs utsago så att kontraktet gäller och ingen av parterna har för avsikt att bryta detta och Dave trivs i Taif.
Så varför denna utlåning nu? Motivet är inte redovisat av Taif. (Men jag misstänker pengar annars förstår jag inget).
Några matcher återstår ju dessutom att spela i serien.
Nu är jag en betraktare utifrån som kritiserar och ogillar den allt snabbare snurrande flyttkarusellen inom svensk hockey. Därför mitt ifrågasättande av fallet Dave. Var det så nödvändigt?
Man kanske ser det annorlunda om man som Toyspeed sitter i en ledande position i en hockeyklubb och skall hantera klubbens verksamhet inkl ekonomi?

14 12 03, 13:04
Medlem Gröna Brigaden

Jag gillar inte heller detta med flytt och lån mellan klubbar men som är verkligheten och som blir allt absurdare som du sa.
Olofström lånade nyss Anton Östman från Kristianstad för 2 återstående matcherna i grundserien osv.
I mitt tycke när det gäller mellan lag i samma serie så borde inte utlåning var möjlig om det inte är för resten av säsongen
Upp/ner en serie borde man få låna spelare fram till ex 31/12 eller 31/1, därefter måste det också bli för resten av säsongen.
Sen kanske man kan sätta regler om att det måste vara ett visst antal ex. 4-5 matcher i den nya klubben innan han kan flytta tillbaks eller eventuellt till en 3e klubb.
I Allsvenskan lånade vi till exempel en spelare fån Kallinge för bara en match, tror det var Hassel borta mot Asplöven....
Finns juniorer , forwards kan spela back o vice versa, ha minde antal man med i uppställningen, inga bra lösningar men det funkar för en match
Och det hade varit lika för alla som skulle få extremt med skador o sjukdomar.

14 12 03, 14:08

Det finns några uppenbara mål med arbetet av föreningen.

Jobba för en hållbar och stark ekonomi

Spela ishockey på den högsta nivå möjligt med samtliga av våra lag

Så väldigt mycket av det vi gör grundar sig i just dessa två mål. Utlåningen av Dave skulle kunna grunda sig i båda.
Vi sparar lite pengar i den tyngsta månaden på hela säsongen rent ekonomiskt.
Och Dave får spela några matcher på en nivå vi kommer ha nytta av när vi går in i Allettan.

14 12 03, 14:35

Ok, nu är motiven redovisade i fallet Dave. Och jag kan förstå dem. Och mot bakgrunden av den verklighet som råder inom hockeysverige numera så är ju utlåningen ingalunda något som sticker ut.
Men det hindrar inte att jag (liksom "Hallabroarn" tycker jag mig förstå) starkt ogillar den (o)ordning som generellt gäller vad avser spelarskyfflingen under säsongen.
Sedan inser jag att mitt tyckande egentligen är egalt. I bästa fall kan det bidra till en liten minidebatt på detta forum.

14 12 03, 16:57

va ett litet reportage i SVT igår ang just detta Bejlin ;)

Där Tingsryd tas upp som det goda exemplet.

14 12 04, 9:48
Medlem Gröna Brigaden

Vilket program o vilken tid var det ?
Vore intressant att se det, finns kanske på SVT play.

14 12 04, 10:11

Ligger på TAIF.nu

Så kika in där

14 12 04, 10:59
Medlem Gröna Brigaden

Tackar.
Intressant inslag.

14 12 04, 11:19

BEJLIN skrev:
Ok, nu är motiven redovisade i fallet Dave. Och jag kan förstå dem. Och mot bakgrunden av den verklighet som råder inom hockeysverige numera så är ju utlåningen ingalunda något som sticker ut.
Men det hindrar inte att jag (liksom "Hallabroarn" tycker jag mig förstå) starkt ogillar den (o)ordning som generellt gäller vad avser spelarskyfflingen under säsongen.
Sedan inser jag att mitt tyckande egentligen är egalt. I bästa fall kan det bidra till en liten minidebatt på detta forum.

HAr sagt det innan och säger det igen. Är bara en tidsfråga innan vi har rena uthyrningslag i Sverige. ManPower HC, som hyr ut kedjor, femmor ja ett helt lag till den klubb som betalar mest för dagen. Mer än en allsvensk eller div 1 klubb hade gärna hyrt in en elitseriemässig femma till en avgörande match. Så illa har det snart blivit.

14 12 12, 14:01

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa