Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 17 11 17, 19:35

Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Att hålla på ett lag.... 
Författare Meddelande

Inlägg Att hålla på ett lag....
och inte TVÅ!

Jag tror att dem som håller på TVÅ hockeylag aldrig känner samma glädje och sorg som vi som bara har ett lag i våra hjärtan. Hålla på ett lag i varje serie är ju en slags flykt undan sanningen när de går dåligt för något av era lag ni har i hjärtat.

Ni kan ju helt plötslig vända på kappan, och fodret i eder grönvita kappa är färgat i gult och blått, eller lila.

Den glädje som en supporter som endast vigt sitt hjärta till ETT lag känner när man vinner nått, den kan dem som har fler lag aldrig förstå. Inte heller den sorg.
För att ta ett exempel. Den som har TAIF och FBK som sina favoritlag, Dessa motpoler inom Svensk hockey.
Har man vunnit SM guld med FBK. Hur skulle man kunna känna samma glädje för TAIF´s sm-guld den dagen det sker. Som dem som bara drömt och tittat mot stjärnorna.
Nu vet jag att TAIF kanske aldrig tar ett SM-guld. Men hellre att sikta ett helt liv och drömma. Än att ta den enkla vägen och helt plötsligt hålla på Brynäs i en SM-final som leder med 3-0 i matcher för att få känna guldyran.

Varje steg mitt TAIF tar mot SM-bucklan gör att mitt hjärta slår ett extraslag. Och de är små steg. Ena dagen slår vi Kungälv en onsdag. Och nästa dag slår vi Rögle nere i Ängelholm en lördag.
Vi kommer kanske aldrig till Elitserien. Men drömmen om att en dag slåss om den platsen. De är ett SM-guld för mig!
Det slutgiltiga målet måste ju givetvis vara att TAIF ska bli Sveriges bästa ishockeyförening och att vi ska få ha SM-guldfirande på Torget. Men är det en rimlig dröm? Förmodligen inte, Men de är en dröm! Och drömmar måste man få ha.
Och jag inbillar mig. Att varje steg man tar mot att den drömmen ska bli sann. Den ger så mycket mer glädje till den personen som bara har en dröm, ett lag! Än den personen som redan vunnit SM-guld med något av sina andra favoritlag.

Den Svenska föreningsverksamheten, Den gemensamma drömmen och strävan suddas ut lite för varje år när folket runt omkring engagerar sig och drömmer ihop med flera föreningar. Tänk om alla hade EN förening, EN dröm. Vad mycket starkare den föreningen skulle bli! Och de skulle förmodligen gälla ALLA föreningar i Sverige. Alla föreningar skulle tjäna på att deras supportrar enbart har DOM i sina hjärtan.

12 04 20, 11:05
Medlem Gröna Brigaden

Inlägg Re: Att hålla på ett lag....
En sån här diskussion kan lätt urarta till en sekteristisk kukmätartävling i vilka som är riktiga taifare och vilka som inte är det. Ditt resonemang stämmer uppenbarligen för dig och du har valt det som är rätt för dig. Vi alla har dock olika värden, värderingar, intresser, prioriteringar etc. Man kan faktiskt heja på två olika lag men värdera dem sinsemellan olika (precis som man gör i vardagen med familj, vänner, bekanta, främlingar). Man kan heja på andra lag/föreningar i andra sporter. Kombinationen TAIF och Öster t.ex är ju inte direkt ovanlig.

Jag har skrikit och hurrat och varit överlycklig när HV71 vunnit SM-guld och när Tre Kronor vunnit VM-guld och OS-guld. Min bästa hockeyupplevelse är dock fortfarande när vi slog ut Vita Hästen i PO3. Låt hockeyn i Tingsryd vara något som sammanbinder oss istället för att leda till splittring.

12 04 20, 12:09

Göra jämförelser mellan TAIF och Öster, sen likna det med TAIF - HV är väl knappast hållbart?

Öster och TAIF motarbetar knappast varandra eller är varandras konkurrenter.

Håller heller inte med om att detta är en värdering om vad som är en riktig TAIFARE eller inte. Finns väl dom som enbart håller på taif som går på förbannat mycket mindre matcher än nån som håller på två lag. Det är till för diskussion och för att se varandras åsikter och skapa en debatt

12 04 20, 14:15
Användarvisningsbild

jag är av den åsikten att jag kan glädjas,med,lag, från säsong till säsong om de förtjänar ngt. när växjö gick upp, tex. de gjorde en förbaskat bra säsong och dörtjänade faktiskt platsen. då kan jag tycka det är okey att,glädjas med föreningens framgång. samma sak khk på samma sätt, de var värda deras avancemang. men sen att man har känslor inom sig som är allt annat än välmenande får man,lägga till sidan för att dra iväg ett, välförtjänt grattis! ett grattis från mig är riktat till föreningen och dess supportar och funktionärer som faktiskt beter sig och brinner för laget och föreningen. sen att när säsongen drar igång igen avskyr jag dessa båda lika,mkt,som innan. alla är människor och alla har olika,värderingar. detta,är,min och jag förutsätter att ingen säger att,jag har fel, för värderingar utgås ifrån en personligen.

12 04 20, 14:28

Nej de är ingen som kan säga att du har fel Fabian. Alla har en egen världsbild och sin egen åsikt om vad som är rätt och fel.

Och att sända ett grattis eller ett lycka till, till någon av ens konkurrenter kan väl knappast liknas med att man håller på ett lag.
Jag har gratulerat supportrar till både khk och lakers när dom gått upp. Om än lite motvilligt då ja kanske hellre i vissa fall sett att dom inte lyckats =)

12 04 20, 14:42
Användarvisningsbild

Vad är syftet med denna diskussion?

12 04 20, 15:24

Att diskutera.
Vad är syftet med ett forum?

12 04 20, 15:42
Medlem Gröna Brigaden

Toyspeed skrev:
Göra jämförelser mellan TAIF och Öster, sen likna det med TAIF - HV är väl knappast hållbart?

Öster och TAIF motarbetar knappast varandra eller är varandras konkurrenter.

Jag försökte urskilja en princip utifrån att du skrev "Tänk om alla hade EN förening, EN dröm."

Familjemedlemmar, vänner och bekanta motarbetar eller konkurrerar inte nödvändigtvis heller men jag värderar dem olika.

Toyspeed skrev:
Håller heller inte med om att detta är en värdering om vad som är en riktig TAIFARE eller inte. Finns väl dom som enbart håller på taif som går på förbannat mycket mindre matcher än nån som håller på två lag. Det är till för diskussion och för att se varandras åsikter och skapa en debatt

Höjde bara ett varningens finger om att en sån här diskussion kan spåra ur och leda till splittring. För om den dagen kommer då det blir krig om vem som är en sanna taifare och vem som är en falsk, det är dagen då jag inte vill ha med GB att göra längre.
Diskussionen kan vara intressant och min åsikt är att i sådana här frågor är rätt och fel individuellt och beroende på varje persons värden, värderingar, intressen, prioriteringar etc etc.

12 04 20, 16:04

Rätt och fel är inte individuellt.
För de skulle innebära att de FINNS nåt som är rätt eller fel.

Det anser jag inte att de är.
Och Ja, Jag tycker de är en intressant diskussion. Tycker de är kul att höra vad andra har för åsikter och hur dom hanterar motargument utan att dom ska spåra ur. Är de nån som spårar ur i diskussionen så kommer dennes inlägg att tas bort omedelbart.

12 04 20, 16:11
Medlem Gröna Brigaden

Toyspeed skrev:
Rätt och fel är inte individuellt.
För de skulle innebära att de FINNS nåt som är rätt eller fel.

Det anser jag inte att de är.

Där har vi diametralt motsatt åsikt då jag absolut anser att det finns sant och falskt, rätt och fel. T.ex självförsvar är rätt och mord är fel. Jag är således inte subjektivist som det heter i filosofiska termer. Men då detta inte är ett forum för filosofi så kanske vi ska stanna vid att vi får vara överens om att inte vara överens avseende 'rätt och fel'?

Toyspeed skrev:
Och Ja, Jag tycker de är en intressant diskussion. Tycker de är kul att höra vad andra har för åsikter och hur dom hanterar motargument utan att dom ska spåra ur. Är de nån som spårar ur i diskussionen så kommer dennes inlägg att tas bort omedelbart.

Jag motiverar mitt eget val med att jag har en värdehierarki där jag värderar saker olika. När man också börjar bli gammal och gaggig vill man inte sluta heja på ett lag man hållit på i 36 år och ett annat som man hållit på i 20 år. Vad andra sen väljer att göra bryr jag mig personligen inte så mycket om. De får göra de val som förhoppningsvis gör dem lyckliga. För mig är idrotten, och TAIF i synnerhet, en källa till lycka (min egen lycka).

12 04 20, 16:33
Användarvisningsbild

Det där svaret lämnar en del i övrigt att önska måste jag säga (Toyyans svar på mitt tidigare inlägg)

Men okej.
Min åsikt i ämnet är att man måste hålla isär äpplen och päron. Att hålla på ett eller flera lag är inte ens i samma dimension som att älska ett lag. Jag älskar Taif och kommer så göra till den dag jag vinklar upp tofflorna. Men jag håller också på Taif, likaväl som jag håller på HV i elitserien och Montreal i NHL.
Skulle dessa lag mot förmodan möta Taif någon gång i en fjärran galax, far far away....så kommer min kärlek till taif övertrumfa alla de "hålla på"-känslor jag har för de andra två gängen.

Sen vet jag att alla (taifare) här inne vid ett eller flera tillfällen har hållit på andra lag och så kommer göra i framtiden också....när det gynnar oss. Är det mer rätt att helt plötsligt hålla på ett annat lag, även om en vinst för det laget innebär en framgång för laget man älskar? Tex. Huddinge-Karlskrona, vilka kan med handen på hjärtat säga att ni inte höll på Huddinge och Taif exakt samtidigt?
Nu förstår jag ju att det inte är detta Toyyan menar med diskussionen, därav mitt tidigare inlägg, men frågeställningen öppnar för denna vinkling också. Är det rätt att hålla på andra lag när det passar ens egna intressen eller ska man i dom fallen vara helt likgiltig och ägna alla sin kraft åt att bara älska Taif?

"Men öööh....idiot, det tror väl f*n att man kan hålla på andra lag när ens egna lag tjänar på det...ööööh"
(så, nu slapp ni skriva det ;-) )

12 04 20, 16:36

Ja jag behöver väl knappast deklarera min ståndpunkt i frågan. Men jag tycket det är intressant med de som håller på lag som aktivt motarbetar TAIF, att höra era försvarsböner.

Haskan vi har diskuterat detta så många ggr så du behöver inte svara mig...

12 04 20, 16:44
Användarvisningsbild

Limma skrev:
Men jag tycket det är intressant med de som håller på lag som aktivt motarbetar TAIF, att höra era försvarsböner.

Joseph McCarthy, någon som florerar i den Limmerska släkten månne? ;-)

12 04 20, 16:51

Mitt jobb är ju lite enklare, McCarty fick ju gissa sig fram lite med. Ni erkänner ju rakt ut, risken är förstås att ni går under jorden med era sympatier. Då får jag ta till hans metoder.

12 04 20, 16:56
Användarvisningsbild

Det är bra Limma, du duckar frågeställningar som den värsta falukorv, men du är säkert en trevligare prick än han ändå ;-)

12 04 20, 17:05

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa