Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 17 06 22, 18:34

Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Silly Season 16/17 
Författare Meddelande

Inlägg Silly Season 16/17
Tyvärr tog den fantastiska resan slut och tråkigt nog kommer verkligheten när favoritspelare försvinner. Att påpeka är att taif hade antingen lägst eller näst lägst spelarbudget denna säsongen vilket garanterat leder till att andra lag kommer naffsa på våra spelare.. Jag drog ihop en trupp (tyvärr inte lika bra som denna säsongens..) där jag bla gett tips på ev ersättare men även spelare som jag antar kommer försvinna.

16/17
GK:
Johannes Jönsson
Henrik Hjerpe från Västervik eller Johan Nielsen från Troja. (Om Ragnewall försvinner)

Backar:
Kevin Ekman-Larsson
Daniel Norbe
Måns Hermansson
Adam Åkesson
Robin Olsson
Drew Paris
Niklas Enberg
Christoffer Björklund från Mora
(Om någon taifback försvinner)
Jonatan Nielsen från Troja
(Om någon mer taifback försvinner)
Eller någon offensivare transatlant?

Forwards:
Emil Forslund
Hannes Johansson
Oscar Holst (håller han efter skadan?)
Patrik Nilsson
Joakim Högberg
Filip Owesson
Henrik Eriksson från Krefeld
William Quist från Björklöven
Nicolay Meyer från Aalborg
Simon Olsson från Asplöven
Transatlant?
(Sihvonen, Kearney, Pajjen och Ruuttu är potentiella att försvinna)

Center:
Adam Persson
Niklas Johansson
Viktor Crus Rydberg från Hästen
Transatlant?
(Castonguay och Johnson lär försvinna)

16 03 16, 13:10
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Silly Season 16/17
Mitt högst amatörmässiga lagbygge, del 1

Johannes Jönsson
Victor Ragnewall (riskzonen att lämna)

Potentiella målvaktsvärvningar, mer eller mindre troliga:
Niklas Rubin, Varberg HK - Lovande målvakt som man redan har signat på lån under säsongen. Borde finnas med i framtidsplanerna.
Scott Hector, TAIF J20 - Även här en lovande målvakt som behöver först och främst speltid på div.1 - nivå innan Allsvenskan är ett alternativ.

Robin Olsson
Måns Hermansson
Daniel Norbe
Adam Åkesson
Kevin Ekman - Larsson (riskzonen att lämna)
Niklas Enberg (riskzonen att lämna)
Drew Paris (riskzonen att lämna)
Jesper Alaasari (riskzonen att lämna)

Potentiella backvärvningar, mer eller mindre troliga:
Björn Karlsson, IK Pantern - Hjärnskakningar osv. Håller han och vill börja om vore det passande i Tingsryd säkert.
Oscar Carlsson, BIK Karlskoga - Gjort samma resa som Adam Åkesson och skulle komma tillbaka som en riktigt bra defensiv back.
Curtis Gedig, Stjernen - Poängstark back som säkert Sundqvist kan få bra rapporter på. Stjernen skramlar för att kunna behålla honom.
Fredrik Styrman, IK Oskarshamn - Imponerat stort under matcherna i år mot TAIF. Intensiv, bra skridskoåkare, många offensiva initiativ.
Carl Dahlin, Jakob Engvall, Pelle Krämer, TAIF J20 - Utvecklingsbara spelare med all säkerhet. Hoppas någon får chansen!

Emil Forslund
Oscar Holst
Patrik Nilsson
Hannes Johansson
Adam Persson
Filip Owesson
Niklas Johansson
Joakim Högberg (riskzonen att lämna)
Jonathan Johnsson (riskzonen att lämna)
Denny Kearney (riskzonen att lämna)
Eric Castonguay (riskzonen att lämna)
Alexander ruuttu (riskzonen att lämna)
Markus Persson (riskzonen att lämna)
Kari Sihvonen (riskzonen att lämna)

Potentiella forwardsvärvningar, mer eller mindre troliga:
Jacob Nilsson, Mora IK - Vi vet vad vi får och det är en lagspelare som passar in i gruppen från början. Vet vad som krävs osv.
William Quist, IF Björklöven - Nybrotattaren med fart, fläkt och teknik. Spelar fysiskt och har troligtvis gjort sin individuellt bästa matcher mot just oss i år.
Sam Marklund, Timrå IK - Imponerat mycket när vi mött dem. Ständigt ett orosmoment, nummer 93 säger kanske mer.
Victor Crus Rydberg, Vita Hästen - Var på tapeten förra året, krävde för mycket pröjs. Klockren bedömning av SC. Ny chans nu om han vill, till rätt peng.
Lukas Hansson, TAIF J20 - Bör få en plats bland 14 forwards om han själv vill.
Niklas Olausson, EHC BIEL - Tämligen orealistiskt ännu men det vore såklart en drömvärvning. Varit skadad stor del av säsongen och inte spelat på topp. Bör finnas SHL-intresse i första hand.

Sen finns det ett koppel av fler intressanta svenska och utländska forwards från både Div1, Danmark, Norge, Tyskland osv. Men det spekulerar vi ikring en annan dag (Meyer, Lamoureux, Mitchell, Henrik Eriksson, Mcqueen, Berglund, Thelin, Lindquist mfl.). Lagbygget kommer bli otroligt intressant att följa. Jag hoppas man trycker in ett par spelare till som har anknytning till föreningen vilket i sin tur bygger en ännu starkare kärna av spelare. Det kommer leda till än mer framgång på sikt. Det är min absoluta tro.

16 03 17, 1:09
Medlem Gröna Brigaden

Bästa inlägget på mycket länge.
Kloka analyser och förslag.
Håller med i mycket.
Men hur det än blir så hoppas jag verkligen att vi kan behålla så mycket som möjligt av årets trupp utan att det kostar för mycket.

Målvakter:
Det är alltid svårt, ska man ha 2 riktigt bra målvakter kostar det rejält.
Ska man ha 1 toppmålvakt med Johannes Jönsson och en utvecklingsbar.
Jag får nog tro på alternativ 2.
Om Ragge försvinner så borde vi kunna signa en målvakt med riktigt bra utvecklingsmöjlighet med tanke på vår målvaktsträning och vad vi fått fram för målvakter senaste åren.

Backar hoppas jag också att vi kan behålla hela skaran.
Med vår backkung Paris i spetsen, som tyvärr är den back med störst risk att lämna.
Enberg måste med vara prio att försöka behålla.

Varför tror du Kevin är i riskzonen att lämna ?

På forwardsidan hoppas jag med på att behålla så många som möjligt.
Men där finns många potentiella tapp
Jonathan Johnsson
Markus Persson
Samt alla Utlänningar.

De som jag gärna ser stannar är:
Erik Castonguay, men inte till vilket pris som helst.
Jonathan Johnsson tror han kan bli bra mycket bättre nästa år.
Alexander Rutto, har mycket hockey i sig och kan få till det rejält nästa år, tänk om hälften av hans stolpskott gått in...

Förslag på nyförvärv är jag dålig på.
Tar de jag sett spela i TAIF
Christoffer Björklund Mora, där vet man vad man får, riktigt bra back
Rasmus Johnasson Troja, vet ej hur han varit i Troja i år, men i ettan va han grym med TAIF tycker jag.
Jakob Nilsson Mora, lär vara sugen på att komma hem igen.

16 03 17, 12:46
Användarvisningsbild

Den nya infon (som inte kom som någon överraskning) att HV71 bland annat är och drar i Jönsson gör det än viktigare att behålla Ragnewall. Han har hela tiden tagit nästa kliv så han får i mitt lagbygge axla rollen som förstakeeper nästa säsong. Sen är frågan om man ska satsa på Niklas Rubin eller någon med något mer jämbördig erfarenhet med Ragnewall. Jag tror på Rubin, framför allt på grund av Sandbergs skicklighet vad det verkar.

Anledningen att jag tror Kevin skulle kunna försvinna är baserat rent på magkänsla. Personligen tror jag han mår bra av en säsong till i TAIF innan han är redo för nästa kliv. Fortfarande lite valpig i egen zon och tar svåra vägar istället för att lösa situationer med ett snabbt och enkelt direktpass. Dessutom behöver han mer tid i offensiv zon för att bli en respektabel allround - back i HA.

Adam Åkesson är en annan back som absolut skulle kunna ha fått SHL - intresse på sig.

Det absolut viktigaste efter en sådan här säsong är att de spelare som har kontrakt och som SHL - klubbar vill värva; dem ska få betala bra pröjs för att lösa dem.

16 03 17, 15:20

Sam Marklund verkar vara väldigt intressant! Vad tror ni om John Henrion från khk?
Redan lag som rycker i Castonguay..
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... ccecenter/

16 03 17, 17:08
Medlem Gröna Brigaden

Får verkligen hoppas att vi får behålla minst 1 av våra målvakter.
Jag tror på att få behålla 1 av dem och sen Rubin eller en annan yngre förmåga.
För det lär nog bli svårt att behålla bägge målvakterna.

Håller med dej om Kevin, han behöver absolut 1 år till i HA o då i Tingsryd där han ändå trivs bra o får den rollen som passar honom bra.
Tror inte vi behöver va allt för oroliga att vi tappar honom
Så otroligt het tror jag inte att han är på marknaden.

Däremot finns större risk att tappa och Enberg, han har ju varit riktigt bra.
O så klart Paris.

Jag hoppas verkligen att vi får bra betalt om någon SHL klubb ska ha någon av våra spelare som har kontrakt
Men jag är rädd för att det är skrivet med klausuler hit och dit som ger spelaren möjligheter att gå uppåt och att klubben står utan ersättning.

Hörde ryktas om hemvändare på gång, undra vem det kan vara?

John Henrion från khk, njae, har inte sett han spela, men +- ser inget vidare ut.

16 03 18, 10:44

Nej det är sant men då pratar vi SHL, han var grym i Asplöven ifjol. Men han lär kosta endel..

Lyssnar ni på Hockeyallsvenskan podden? Två grabbar som håller på Orskarshamn, en jäkligt rolig o bra podd. De pratar förövrigt inte bara om IKO. I det senaste avsnittet: http://podcast.osket.se/849/ sa den ena killen i slutet att han tog upp Drew Paris som ett namn för Orskarshamn långt före han dök upp hos någon annan klubb. Nu i slutet skickade han ut ett nytt tips om en högerforward som han tror kan göra bra ifrån sig i HA. Matt Willows, ser intressant ut. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=60188

16 03 18, 11:25
Användarvisningsbild

Då var Oscar Carlsson klar. Checkar vi av den.

Riktigt bra värvning. Han ryktades till SHL förra silly season men stannade till slut i BIK. Deras mindre lyckade säsong har troligtvis gjort att intresset svalnat i år. Kommer göra stommen i gruppen ännu starkare. Hoppas han kan nå upp till sin offensiva potential under dessa två åren.

16 03 18, 13:48
Medlem Gröna Brigaden

Skitbra jobbat att signa Oscar Carlsson på 2 år.
Passar väl in i vårt lag, känner många sedan tidigare och vet vad som gäller.

John Herion, gjorde helt klart en kanonsäsong i Asplöven men jag tror inte han går att lösa, blir för dyr samt att hans +- är inte bra
Tänkte du han som ersättare till Castonguay ?

16 03 18, 13:55

Henrion är forward, tänkte honom som en ersättare för Kearney isf. Men Willows som jag tog upp innan verkar intressant och troligen ett billigare alternativ.
Tror de flesta har läst smp idag, ser ganska ljust ut. Tyvärr är Castonguay, Kearney och Paris så gott som förlorade, Persson är väldigt osäker också..

16 03 19, 13:05

SMP-artikeln är ju extremt positiv, i princip inga negativa överraskningar. Står ju dessutom att Kearney är intresserad av att stanna.

Det enda som oroar mig lite just nu är målvaktssidan. Säg att Ragge är sugen på att försöka hitta en förstaspade någon annanstans och sedan går HV in och stjäl/köper Jönsson före 30:e juli. Då kan det blir lite läskigt...

16 03 19, 23:51

Läste visst fel angående Kearney, väldigt positivt om han stannar.
Håller med dig om målvaktssidan, ett osäkert läge just nu..

16 03 20, 9:31

En väldigt bra analys av hallabroan och detta kommer verkligen bli intressant. Vilka sticker och vilka stannar? Tror vi kommer få minst ett "chockbesked" likt Jacob Nilsson förra säsongen.

Om jag får säga mina åsikter om vilka spelare jag hade velat att taif plockar in så är det likt vad många andra tidigare tagit upp. Först o främst så var det väldigt bra att de plockade in Oskar! Såg honom redan i truppen ifjol men kontraktet med BIK stoppade honom.

Men detta är min rangordning av vilka spelare Bergstrand bör satsa på att ta in:

Forwards:
1. Henrik Eriksson. Gjorde två bra säsonger i troja och har gjort bra ifrån sig ute i Europa. Jag tror han är sugen på att komma tillbaka till Sverige och varför inte småland som han kommer ifrån.
2. William Quist. Tydligen är han på väg bort från löven och enligt uppgifter handlar det om en allsvensk klubb och en utländsk. http://blogg.vk.se/lovenbloggen/2016/03 ... framtiden/ Jag hoppas den ena klubben är taif för jäklar vilken säsong han gjorde i år. Hoppas det blir en Oskar att han kommer tillbaka.
3. Jacob Nilsson. Ja man behöver inte säga så mycket mer om honom.
4. Denna plats är öppen för en transatlant av något slag eller Sam Marklund som hallabroan tog upp.
5. Simon Stark. Haha detta kommer kanske bli en hejvild diskussion om varför jag tog upp honom?? Men såhär tänker jag: Om det skulle visa sig att Sihvonen sticker så behöver man en spelare med pondus vilket vi vet Stark har och det är även ett billigare alternativ för oss. Han kanske gjorde sin poängblekaste säsong men han har gjort grymma säsonger förövrigt. Förstår inte varför han fick lämna från första början? 15 poäng i allsvenskan var ju lika mycket som Sihvonen gjorde. Gäller bara i vilken omgivning han kommer i och jag tror han hade gjort bra ifrån sig här. Det är vad jag tror..

Backar:
1. Christoffer Björklund. Har etablerat sig och blivit en bra back i allsvenskan, honom borde vi ta tillbaka.
2. Curtis Gedig. Ett bra och intressant tips från hallabroan. Jag hoppas Oskar kan ta fram sina offensiva kunskaper men vi behöver någon mer back med sådana kunskaper. Det var väl nästan det vi saknade denna säsongen, vi förlitade oss bara på Paris. Annars har jag Mike Little som ett tips, en smörpassande offensivback som gjorde bra ifrån sig från samma liga som Paris kom ifrån.

Målvakter:
Jag hoppas att inte HV tar Jönsson ifrån oss.. Om jag inte läst fel så måste väl HV betala 600 tusen till oss isf? Ragge hoppas jag inte heller försvinner men det talar väl för det.
1. Niklas Rubin. Är ju en tänkbar ersättare men han har ju ett år kvar på sitt kontrakt?
2. Robin Johansson. Har varit OTROLIGT bra i troja denna säsongen. Men eftersom han är en tomte så kanske han har svårt att lämna. Annars ett grymt alternativ om han vill framåt i sin karriär.

16 03 21, 12:38
Användarvisningsbild

Måste tyvärr motsätta mig Simon Stark. Hade det varit till omstarten i Div.1 för tre år sedan så hade jag köpt det rakt av. Hans skridskoåkning håller inte i allsvenskan. Han platsade inte på 12 forwards i KIK i år stundtals. Finns tyvärr ingen anledning att köpa grisen i säcken nu, hur gärna man än hade velat se Stark i TAIF igen.

Är det spelare med pondus, fart och fysiskt spel du vill ersätta Sihvonen med så finns det betydligt bättre alternativ än Simon Stark, dessutom som har viss framtid för sig. Lägger fyra exempel varav två "billigare" alternativ.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10718 - Simon Mitman Västervik
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6990 - Filip Törnqvist Mariestad
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10522 - Marcus Jonsson AIK
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7002 - Lucas Sandström Björklöven

16 03 21, 23:27

Tror de flesta läste mrmadhawk igår. Vad tror ni om norrbaggen som tros vara på ingång? Själv tycker jag det är en chansning trotts att Sundqvist känner honom väl. Visst han är ung och utvecklingsbar men skillnaden med honom mot Castonguay och Kearney är att de gjorde dubbelt så mycket poäng eller vad har han för syfte med honom? Vad tycker ni? Tror det hade varit bättre o ta in till exempel Quist eller Nilsson i detta fallet. Men å andra så finns det ju norrbagar som lyckats i sverige, inte minst Haga denna säsongen men Robin Dahlström gjorde det bra i troja.
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... n-pa-gang/

16 03 22, 9:21

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa