Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 17 08 22, 3:45

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Publiksiffrorna 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Publiksiffrorna
Funderar på vad det är som gör att publiksiffrorna inte når upp till dem höjder man förväntar sig.
Om man tittar generellt för ishockey över huvud taget så tycker jag det är tydligt att det minskar överallt.
De flesta matcher man ser på TV / STREAM gapar sittplatsläktare relativt tomma.

Va beror detta på?

Dem relativt bra webbsändningarna gör garanterat sitt till att en del väljer det före NGA.

Rent spontant anser jag det inte vara värt 5000 - 7000 kr för en sittplatsbiljett i säsongskort.
Det är också så att många pensionärer har väldigt tufft att pynta upp en sådan ansenlig mängd
pengar på grund utav den låga pension som råder, för många av landets pensionärer.

Personligen tycker jag det är "tråkigt, kallt och allmänt obekvämt" att sitta ner på en hockeymatch.
Det finns garanterat många av er här inne som delar den åsikten.

Sen ska man komma ihåg att fotbollen är inte slut än, Malmö lirar champions League också, vilket säkert
drar mer än man kan tro. Det finns både innebandy och handboll på högsta nivå på nära håll för TAIF.
Dessutom har vi två lag i vår absoluta närhet som spelar i SHL och även HV71 och Malmö på nära avstånd.

Det geografiska läget är tufft och kräver hårda ansträngningar för att lyfta en sjunkande trend.
Men vad kan man göra?

Lösningen verkar ju INTE ligga i att "laget måste spela bra" för det gör dem redan. Jag har två förslag som kanske skulle kunna
göra lite nytta, men det räcker såklart inte.

# Rabatterade årskort på sittplats för pensionärer och barnfamiljer. Det är för dyrt för att man som familj ska kunna köpa ett årskort.
Istället tar man ståplats och "väljer ut" matcher man vill se. En lösbiljett sittplats för 220 kr är något som jag tror man kan göra något åt.

# Sprid A-lagets engagemang i form av skolbesök och arbetsplatser ner mot Blekinge. För det är såhär; hela Blekinge avskyr västra Blekinge
och ni vet vad jag syftar på då. Ishockeyn i övriga Blekinge är allt annat än på topp just nu. Det finns gott om hockeyintresserat folk, som har
legat i dvala kan man väl säg.

Nu är ju inte jag dummare än att jag förstår att en budget ligger som skall hållas. Så förändringar gällande pris och sådant är troligtvis inte aktuellt.

Vad ser ni för problem och lösningar?

15 10 02, 11:50

Inlägg Re: Publiksiffrorna
Hej Fabian!

Kul med lite funderingar och reflektioner.

Jag tror att du har rätt i mycket här.
Och visst är de så att vi har dyra biljetter i NGA! Det är inget snack om den saken.
Men det svåra när man ska sätta priser är ju att man måste värdera hur många som kommer för respektive peng.
Hade vi tagit halva priset, Hade dubbelt så många kommit på matcherna då? Det är jag tveksam till. Därför måste man hitta den gyllene medelvägen.
Och det kan mycket riktigt vara så att vi inte riktigt hittat den!

Problemet med att börja rabattera priserna som du föreslår. Är ju att man lurar dom som redan köpt sina kort.
Det kommer inte ta många minuter innan man gått ut med det, innan de ringer folk och undrar om dom får tillbaka mellanskillnaden på sitt säsongskort.
Självklart ska vi försöka hitta på grejer för att locka folk. Den hockeyn som spelas nu förtjänar en riktigt välfylld arena!
Fortsätt gärna och kom med förslag på vad vi kan hitta på för att locka mer folk!

15 10 02, 14:15
Vice Ordförande
Användarvisningsbild

Bra med lite diskussion tycker jag! Det är ju inte lika självklart för alla som det är för oss mer inbitna att man alltid vill vara på plats!

Jag har alltid sagt att man är villig att betala mycket för att ha TAIF på den nivån vi ligger, men vi kanske måste hitta en bättre balans.

Tror det är ett jäkla problem att webbsändningen är billigare än vad det kostar att vara på plats.

Sen har folk en bestämd åsikt i vissa fall om vilka som är bra matchdagar, svårt att styra eller ändra på givetsvis men ändå..

Skulle det kunna vara aktuellt att även ha lite billigare sittplats för ungdom/student/pensionär kommande år? För på ståplats är det lite billigare för dem.
Eller är jag ute och cyklar där, så det kanske inte ger så mycket?

Man kanske skulle kunna satsa på att samarbeta lite med högstadie/gymnasie vissa matcher i form av ståbiljett med lite rabatt eller sponsrat av något företag? (Lite som att svära i kyrkan att be om sådant)
Men fastnar ungdomar för hockeyn så får vi utdelning i ett senare skede!

Sen har jag en åsikt om restaurangen : Jättegod mat och så, men 395:- för buffé och ståplatsbiljett är saftigt när ingen dricka ingår.
Framförallt för oss som har årskort när det inte går att välja bort biljetten.
Inget som jag stör mig jättemycket på men istället för att kanske käka där uppe 5-6 gånger under en säsong så kommer jag nog nöja mig med 2-3 max.
Säkert en del fler som känner likadant.

Det blev mestadels dravel kanske ;-) Vore kul med ännu fler åsikter!

15 10 02, 16:12
Användarvisningsbild

Nu skrev jag västra Blekinge, menar såklart ÖSTRA men det förstod ni nog.

Självklart är en sänkning under säsong inte att rekommendera, ställer troligen till det mer än det gör nytta. Men till nästa säsong, oavsett serietillhörighet, borde det kunna gå att försöka justera in en mer anpassad biljettkostnad. Tingsryd har alltid haft en levande ståplats, folk vill generellt hellre stå är min bestämda uppfattning. Varför ska sittplatserna vara så mycket dyrare då när det är så mycket svårare att locka till sig dem? Det är generellt mycket dyrare med sittplats överallt i Sverige, men det är något som kanske inte passar i Tingsryd!

Att ligga på samma nivå för ståplatsabonnemangen och de flankerande sittplatsläktarna vore ett bra alternativ tror jag. Mittensektionen en tusenlapp dyrare. Där är troligtvis en hyfsad utgångspunkt i mitt tycke.

Lösbiljetterna för sittplats och ståplats bör vara detsamma. Många äldre "orkar" säkert inte gå på hockey för dem blir "tvingade" att stå när sittplats är dyrt. SÅ resonerar jag. Det finns garanterat de personerna, och dem vill vi ju ha tillbaka i hallen!

För att göra det väldigt enkelt för mig drar jag fram ett litet, högst amatörmässigt räkneexempel.

Publiksiffra x snittpris/inträde

1700 x 140 = 238 000

2000 x 120 = 240 000

Lägg där till 300 personer mer i hallen som handlar kaffe, kakor, godis, läsk, mat m.m. Dessutom en ökad stämning i hallen och ett större "drag" kring matcherna och upplevelsen i hallen. Nu vet jag att det finns reducerade biljetter, sponsorbiljetter och frikort. Jag tar INTE hänsyn till dem i räkneexemplet, detta är siffror tagna ur luften.

Som sagt, inför kommande säsong kan detta va något att diskutera kring.
Jag tror mycket på att försöka återuppväcka intresset söder om Tingsryd. Ett marknadsstånd under Östersjöfestivalen kan vara en sådan sak, där man har lite gäster (OEL, André, lite äldre spelare som den generation TAIFare som va med förr känner igen) som drar uppmärksamhet till sig!

Mina förslag är kanske inte bäst, men förhoppningsvis tänder dem ett ljus för någon!

15 10 02, 18:18

Det är intressant de här med att analysera vad som är "fel"
Vad kan man göra annorlunda för att locka mer folk

För det första, Verkar hela Hockeyallsvenskan drabbats av ett backslag i intresse.
Alla redovisar sjunkande siffror mer eller mindre.

Förra veckan introducerade vi Familjebiljett.
1 vuxen 1 barn under 13år får 2 sittplatser för 220kr
2 vuxna 2 barn under 13år får 4 sittplatser för 400kr

Det är en kraftig prissänkning. Och gör de möjligt att ta med sig mindre barn utan att behöva stå med dom till ett vettigt pris!.

I övrigt kommer i matchen mot Sundsvall ett medlemserbjudande. Alla medlemmar får 2 biljetter för priset av 1.

Vi hade också inför matchen mot Oskarshamn premiär för vår radioreklam i Rix FM. Som kommer sändas inför alla hemmamatcher.
Unik reklam för varje match. Vi annonserar sedan tidigare i SMP, samt på hemsidan, Facebook och Twitter.

Vi håller på att trimma kioskernas utbud, samt kösystem m,m för att minska ledtiderna så fler har möjlighet att handla.

Vi har besatt minst 2st ambulerande försäljare som går runt på matcherna och säljer kaffe, kaka m,m på sittplatsläktarna.

Och inom en snar framtid kommer vi ha Åbros Sportbar där gamla glöggbänken var. Där vi kommer sälja folköl i plastmugg som man får ta med sig överallt i hallen. (Upp på sin sittplats/ståplats) exempelvis.
Finns intresse och tillräcklig omsättning kanske de går att sälja även i kiosken ovanför Brigaden?

Är de någon som har fler idéer, Så ös på.

/ Johan

15 10 13, 15:06
Medlem Gröna Brigaden

Bra med olika försök att få fler till hallen och generera mera intäkter till klubben.
Jag gillar alla skarpt.
Några fler:
Match affisch att ladda ned på hemsidan för att skriva ut ?
Är det ett par matcher med kort tid emellan matchdagarna kan de kanske vara på samma.

Det är ju bara en liten intäkt, men vad hände med det lilla godisbordet som fanns för några år sedan?, det borde gå att återinföra någonstans i hallen på 1 eller 2 ställen.

15 10 13, 15:33

Ja, ett par mindre försäljningsställen planeras att återinskaffas.
Problemet är bara personal. Men absolut att de kan öka intäkterna

15 10 13, 16:15

Nu har vi även ändrat restaurangpriserna.

Ni som innehar ett säsongskort, får vid uppvisande av det vid betalningen 100kr rabatt!
Så har du ett säsongskort, Kostar ett besök i restaurangen med den utsökta buffén som serveras 295kr!

15 10 13, 16:38
Medlem Gröna Brigaden

Citera:
Toyspeed
Och inom en snar framtid kommer vi ha Åbros Sportbar där gamla glöggbänken var. Där vi kommer sälja folköl i plastmugg som man får ta med sig överallt i hallen. (Upp på sin sittplats/ståplats) exempelvis.
Finns intresse och tillräcklig omsättning kanske de går att sälja även i kiosken ovanför Brigaden?

Nått på gång med ölförsäljningen ?

15 11 16, 17:55

Jobbas på med det!
Tillståndet är i sin ordning, Det är försäljningsställen som är lite svårt att koordinera i hallen som det är just nu.
Men vi jobbar på en lösning.
Så länge serveras de ju öl i Skybar till alla medlemmar.
Och är de så att det av någon anledning saknas ett medlemskap, då går de gå upp i restaurangen i pauserna och ta en öl.

15 11 17, 9:37
Medlem Gröna Brigaden

Tack för snabbt svar.

15 11 17, 10:11

Anledningen till att vi inte bara kan sälja i kioskerna är för att det måste gå på två olika kassaregister.
Och de gör de lite stökigt. Så vi måste ha separata försäljningsställen till detta

15 11 17, 11:08

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ]