Lönetak tror jag inte ett smack på, klubbarna måste anpassa sig till den faktiska verkligheten och inte ägna sig åt önsketänkande. Som jag ser det är det stora problemet att alltför många klubbar inte tänker långsiktigt, utan kör på och lägger glädjekalkyler för den kommande säsongen. Att resekostnaderna är höga i Allsvenskan kan knappast komma som en överraskning för något lag.
Dessutom tror jag att den ekonomiska kompetensen inom föreningarna generellt är låg. Ett exempel på detta är den löjeväckande kalkylen som Timrå IK presenterar på sin hemsida (
http://timraik.se/nyheter/3173/) över vad som händer om kommunen tar över ishallen. I sitt räkneexempel skriver de:
”När Timrå IK äger arenan så blir årskostnaden 4,5 miljoner för kommunen.” samt
"Vid kommunalt ägande av arenan så blir årskostnaden 175 tkr för kommunen." Det är bara det att de under intäktsposten räknat med minskad hyresavgift (för kommunen) på 4,5 mkr! Och detta är ändå en kalkyl från ett lag som spelade i Elitserien för bara något år sedan.
Till listan med lag i Allsvenskan som har problem kan nog även Karlskrona adderas. Kanske även Mora, såvida inte försäljningen av hallen förra året löste alla problem. Även Vita Hästen ligger illa till, men det är nog mest till följd av gamla synder. Likaså hade Asplöven problem förra året.